
historiefortælling branding sammenhæng rød tråd cirkulær aristoteles lineær fremmedgørende sammenførende til dig mig og mennesker og spejling og analyse
Jeg har I flere scenekunstneriske sammenhænge udviklet undervisningsmateriale til skoleklasser, som lærer har kunnet vælge af anvende i undervisning i forbindelse med skoleforestillinger.
I efteråret 2020 udvidede jeg min erfaring med forestillinger på Det Lille Teater, hvor vi kalder materialet aktivitetsmateriale, eller som det nyeste legemanuskript. Dette med fokus på at fortsætte teaterlegen og ikke fokusere på læringsudbytte.
Jeg har skrevet speciale om udvikling af undervisningsmateriale til udskolingen, og har derigennem arbejdet på at konkretisere min værktøjskasse til formålet.
Når jeg udvikler undervisningsmateriale fokuserer jeg på, at eleven inden forestillingen mødes af et materiale, øvelser, som konfronterer eleven med den viden den enkelte besidder om det gældende tema. Det er uvurderligt at eleven oplever, at der er interesse for den enkeltes forhåndsviden og respekt for den førviden, der medbringes i forestillingsrummet.
I et eftermateriale, øvelser til efter forestillingen, kan eleven konfrontere sin førviden med ny viden, og igennem bearbejdelse af ny viden sammenfatte med eller erstatte den nye viden helt med den gamle. Men det skal ske i samarbejde med den enkelte elev. Når en forestilling har læring på hjerte, er det vigtigt for mig at pointere, at det er et tilbudt værdisæt og ikke én sandhed. Det er af respekt for den enkelte, og for at sikre frigørelse af, og medbestemmelse hos, publikum.
Hvis eleven selv vælger at tage den nye viden på sig, oplever denne et større ejerskab, og der er større chance for, at den horisontudvidelsen forestillingen byder på, inkorporeres i elevens liv efterfølgende.
Aktivitetsmaterialer er ikke målrettet undervisning ligesom undervisningsmaterialerne, men er stadigvæk bygget på læringsmål gældende for målgruppen. Aktivitetsmaterialer er udarbejdet til de yngre, og der er derfor fokus på at lege verden frem- og ligeledes erfaring og læring.
Se mit tidligere arbejde herunder